Ternyata sebelum itu dikenali sebagai makanan ringan yang sinonim dengan pawagam, popcorn telah diharamkan untuk dijual di teater Amerika Syarikat.
Imej popcorn memang sinonim panggung wayang dan filem. Malah, dalam sejarahnya, perkembangan popcorn agak kompleks. Malah di beberapa rangkaian pawagam di Amerika Syarikat, popcorn dilarang kerana dianggap sebagai makanan ringan murah.
Popcorn sendiri telah wujud selama beribu-ribu tahun yang lalu. Andrew Smith, pengarang Kebudayaan Popped: Sejarah Sosial Popcorn, menjelaskan bahawa perkembangan popcorn mula berkembang sejak tahun 1800-an. Bermula dari Amerika Tengah, popcorn tersebar ke utara ke Amerika utama dan Aelatan. “Tetapi sejauh yang saya faham, popcorn hanya bertahan di Amerika Selatan,” jelas Andrew.
Beliau juga menjelaskan, kesan aktiviti perdagangan membawa jenis popcorn baru ke Amerika Utara. “Nampaknya para pelayar dari Amerika Utara pergi ke Chile, ada jenis popcorn yang berbeza.” Jenis ini kemudian dianggap unik dan dibawa ke kawasan New England pada awal abad ke-19, “katanya.
Penyebaran jualan popcorn di Amerika boleh dikatakan sangat cepat. Orang pada masa itu memikirkan bahawa makan popcorn adalah aktiviti yang menghiburkan. Akibatnya, popcorn adalah makanan ringan yang hampir pasti hadir di tempat hiburan, seperti sarkas dan karnival. Tetapi peliknya, pawagam adalah satu-satunya tempat hiburan yang tidak menjual popcorn.
Pada tahun 1885, pembuat popcorn pertama dicipta oleh Charles Cretor. Populariti popcorn semakin meningkat. Alat ini dianggap sebagai ciptaan yang sempurna, kerana ia boleh digunakan dengan mobiliti tinggi dan menghasilkan popcorn dalam kuantiti yang banyak. Akibatnya, populariti kerepek kentang mila turun, apalagi tiada alat pengeluaran untuk kerepek kentang dengan keupayaan mudah-alih seperti pembuat popcorn.
Selain kemudahan pengeluaran, aroma yang dihasilkan dari popcorn yang baru dimasak selalu menggoda orang untuk mencuba. Walau bagaimanapun, dengan populariti ini, pawagam di Amerika Syarikat masih enggan menjual popcorn.
“Pawagam tidak peduli dengan popcorn, pemilik pawagam ingin mempunyai pawagam yang benar-benar sebuah pawagam. Mereka mempunyai karpet mewah, dan mereka tidak mahu ia dipenuhi dengan popcorn,” kata Andrew Smith. Pada masa itu, pawagam masih mengekalkan gambaran mewah. Mereka tidak mahu berurusan dengan sampah daripada makanan ringan.
Pada tahun 1927, industri perfileman berkembang, sekali gus mewujudkan liputan pasaran yang lebih luas. Akibatnya, sehingga tahun 1930, menurut data Smithsonian Mag, penonton filem boleh mencapai 90 juta orang setiap minggu. Ini pastinya peluang yang hebat untuk meningkatkan keuntungan para pengurus pawagam. Tetapi, pelik, pemilik panggung masih teragak-agak untuk menjual makanan ringan di pawagam.
THE GREATE DEPPRESION YANG BAIK UNTUK POPCORN
Semuanya berubah apabila krisis ekonomi melanda dunia, iaitu masa yang dipanggil The Great Depression antara 1929 dan 1930-an. Ia adalah di masa-masa sukar bahawa popcorn muncul semula sebagai pilihan makanan mewah tetapi murah. Penjual popcorn mula mengisi kawasan depan panggung wayang untuk menarik perhatian penonton sebelum memasuki panggung wayang.
Semakin banyak, para pembuat wayang semakin banyak membawa popcorn. Ini membuatkan sesetengah pemilik pawagam memandang keuntungan yang berpotensi menjual popcorn. Sejak itu, kerjasama telah dibuat oleh pemilik pawagam dengan penjual popcorn di sekitar teater. Saat-saat itu menandakan kemunculan penjual popcorn di lobi pawagam. Tetapi dalam perjalanannya, penjualan popcorn di luar panggung wayang dinilai oleh penjualnya untuk menjadi lebih menguntungkan kerana pasarannya lebih luas, iaitu tukang-tukang dan pejalan kaki.
Oleh itu, ramai pemilik pawagam memutuskan untuk menjual popcorn mereka sendiri di teater untuk mendapatkan lebih banyak pendapatan. Ini terbukti berjaya pada masa krisis kewangan global. Banyak pawagam dibantu dengan menjual makanan ringan di pawagam. “Pada pertengahan tahun 1930, perniagaan pawagam mengalami kejutan, tetapi bagi sesetengah pawagam yang mula menjual popcorn dan makanan ringan lain, mereka dapat bertahan hidup,” jelas Andrew.
Bukti sebenar adalah rangkaian pawagam Dallas yang membina sebuah mesin pembuat popcorn di 80 pawagamnya, tetapi meninggalkan lima pawagam premium tanpa mesin popcorn. Dalam masa dua tahun, panggung wayang dengan mesin popcorn telah meningkatkan keuntungannya, tetapi lima buah teater mewah berada di ambang muflis.
Semasa Perang Dunia II, ikatan popcorn dengan pawagam menjadi semakin jelas. Ini disokong oleh keadaan di mana gula-gula dan soda sukar diperoleh kerana perang. Pada tahun 1945, lebih daripada separuh penggunaan popcorn Amerika telah dilakukan di teater. Ini menjadikan pawagam membuat iklan khas untuk mempromosikan popcorn. Iklan tersebut disiarkan pada tahun 1957. Dan, pada tahun 2000 iklan tersebut dianggap sebagai warisan sejarah filem AS.
Apabila masa dan teknologi berkembang, popcorn semakin berkembang, bukan sahaja menguasai makanan ringan. Kemunculan pembuat popcorn buatan sendiri menjadikan makanan ringan ini menjadi bahan utama rakyat Amerika ketika menonton program televisyen di rumah.
Sehingga kini, popcorn masih merupakan bahagian penting dalam kuasa ekonomi pawagam. Kerana, popcorn adalah makanan ringan yang memerlukan kos pengeluaran yang rendah, tetapi boleh dijual dengan harga yang tinggi, dan merupakan mesin cetak wang utama untuk pawagam. Pawagam itu sendiri mendapat 85 peratus daripada keuntungan daripada menjual makanan ringan, dan hasilnya adalah kira-kira 46 peratus daripada jumlah keuntungan pawagam.